Frauda se referă la orice actiune intenționata sau omisiune menită să înșele pe alții, rezultând că victima suferă o pierdere si făptuitorul obține un câștig. Frauda care implică fonduri publice este adesea legată de corupție, care în general este înțeleasă ca orice act sau omisiune, un abuz al autoritatii publice, pentru a obține beneficii si avantaje, necuvenite. Comisia și statele membre au o responsabilitate comună de a proteja interesele financiare ale UE, împotriva fraudei și a corupției. Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) este, în prezent, principalul organism al UE de combatere a fraudei. Contribuie la elaborarea și punerea în aplicare a politicii Comisiei în materie de combatere a fraudei, investigheaza cazuri de fraudare a bugetului UE. În 2020, va începe să funcționeze Parchetul European (EPPO)*, cu competențe de urmărire a infracțiunilor împotriva intereselor financiare ale bugetului UE, în 22 de state membre.
*EPPO, un organ indivizibil al Uniunii, care va funcționa ca un parchet unic cu o structură descentralizată. Nivelul central este reprezentat de un parchet central situat la sediul EPPO. Parchetul central este alcătuit din colegiu, camerele permanente, procurorul-șef european, procurorii-șefi europeni adjuncți, procurorii europeni și directorul administrativ. Nivelul descentralizat este alcătuit din procurori europeni delegați situați în statele membre. Procurorul-șef european este pe deplin răspunzător pentru îndeplinirea sarcinilor sale în calitate de șef al EPPO și, ca atare, își asumă răspunderea instituțională globală pentru activitățile sale generale în fața Parlamentului European, a Consiliului și a Comisiei. Prin urmare, oricare dintre aceste instituții se poate adresa Curții de Justiție a Uniunii Europene (denumită în continuare „Curtea de Justiție”) în vederea îndepărtării acestuia din funcție în anumite situații, inclusiv în cazuri de abateri grave. Aceeași procedură ar trebui să se aplice pentru eliberarea din funcție a procurorilor europeni.)
Deoarece prevenirea și detectarea fraudei sunt importante pentru gestionarea financiară a UE, au fost implicați în efectuarea unui audit de performanță privind gestionarea de către Comisie a riscului de fraudă a bugetului UE.
În special, am examinat:
- strategia Comisiei privind combaterea fraudei, instrumentele sale de prevenire a fraudei și dacă aceasta are acces la date adecvate privind amploarea, natura și cauzele fraudelor în cadrul bugetului UE;
- dacă anchetele administrative ale OLAF au dus la urmărirea penală și recuperarea daunei.
Am analizat, de asemenea, modalitățile de instituire a EPPO și am analizat dacă noul organism are potențialul de a aborda deficiențele actuale.
Sursa :
- Raportul special- Curtea de Conturi Europeana ’’Combaterea fraudei în cadrul cheltuielilor UE: acțiuni necesare’’
- Regulamentul (UE) 2017/1939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce privește instituirea Parchetului European (EPPO), JO L 283, 31.10.2017, p. 1-71 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX%3A32017R1939
Imagini: https://www.eca.europa.eu/en/Pages/ecadefault.aspx Curtea de Conturi Europeana