Falimentul Euroins: noile tarife pentru polițele RCA și ce va urma în piața asigurărilor

31 martie 2023
Bază de date

Proiectul inițial propus de ASF (n.r. Autoritatea de Supraveghere Financiară) prevedea înghețarea tarifelor timp de șase luni la nivelul din 1 martie 2022 sau folosirea tarifului mai avantajos pentru client între cel practicat de asiguratori la 1 martie 2022 sau 1 martie 2023. Acest proiect a fost retras ulterior și înlocuit cu unul nou care plafonează tarifele la nivelul din februarie 2023. Acest mod de calcul va însemna o creștere a prețurilor pentru șoferi, întrucât tarifele de referință din februarie 2023 erau mai mari față de cele din februarie 2022.

Conform proiectului propus de ASF, un șofer din intervalul 31-40 de ani, a cărui mașină se încadrează în intervalul 1801-2000 cmc, ce avea în februarie 2022 un tarif de referință de 1159 de lei, la care se aplica BM (n.r. Bonus-Malus) plus diverse comisioane. În februarie anul curent, tariful de referință, la care se aplică Bonus-Malus și comisioane, pentru același șofer cu aceeași mașină, era de 1481 de lei. Creșterile au avut loc pe toate intervalele de vârstă dar și pe toate categoriile de capacitate cilindrică. Cele mai ridicate creșteri sunt pe categoria șoferilor sub 30 de ani ce au mașini cu motoare mai mari de 2500 cmc. Pentru aceștia tariful de referință a crescut cu peste 30%, de la 3551 la 4709 lei.

Declinul celui mai mare asigurator din piața românească

Euroins Insurance Group (EIG) este o companie de asigurări cu sediul central în Bulgaria și este prezentă în mai multe țări din Europa Centrală și de Est, inclusiv în România. Euroins Romania Asigurare-Reasigurare SA a fost înființată în 2008 și a devenit una dintre cele mai mari companii de asigurări din România, cu o cotă de piață de aproximativ 10% în 2019.

Impactul Euroins pe piața din România a fost semnificativ, atât prin dimensiunea sa, cât și prin oferta sa diversificată de produse de asigurare. Euroins a intrat pe piața din România prin achiziționarea mai multor companii locale de asigurări, ceea ce a consolidat poziția sa pe piață. În ciuda poziției sale puternice pe piața din România, Euroins a fost implicată în mai multe controverse, inclusiv în probleme de plata a despăgubirilor și în nereguli la nivelul managementului și controlului intern, care au dus la retragerea companiei de pe piața românească și la declanșarea procedurii de faliment pentru Euroins Romania.

Reacția Euroins cu privire la procedurile declanșate în România

Grupul bulgar Eurohold, proprietarul Euroins Insurance Group, a anunțat „legat de cele mai recente afirmații și speculații din spațiul public, că a consolidat recent poziția financiară a Euroins România, unitatea EIG, care are acum un raport SCR (Cerința de Capital de Solvabilitate) de 160% și un MCR (Cerința de Capital Minim) de 300%”.

Oficialii grupului anu anunțat că în 2022, Euroins România a achitat despăgubiri pentru 160.000 de dosare de daună pentru accidente produse în România și în străinătate, în valoare de peste 1,6 miliarde de lei. De asemenea Euroins România susține că are acorduri de plată directă cu peste 1.000 de service-uri auto din România, unde termenul mediu de plată era cuprins între 5 și 10 zile, “mult mai rapid decât obligația legală de plată în 30 de zile” se arată în comunicatul oficial. Deasemenea, Kiril Boshov, președintele Consiliului Director al Eurohold, acționarul Euroins Romania, a mai declarat că “Suntem încrezători că autoritățile statului român au capacitatea de a discerne și analiza toate acțiunile întreprinse de compania noastră încă de la intrarea pe piața românească în 2007 pentru a întări și consolida Euroins”.

Euroins, al patrulea mare faliment din România

Piața de asigurări din România s-a confruntat în ultimii 8 ani cu trei falimente mari: Astra Asigurări, Carpatica ASIG și City Insurance. Ele au produs pagube uriașe și dosare penale în care s-au dispus condamnări, dar și achitări. Astra Asigurări  a fost cea mai mare companie de asigurări din România care a dat faliment în 2015, iar autoritățile au preluat administrarea companiei în interes public. Carpatica Asig a intrat în insolvență în 2016 și a fost ulterior preluată de un alt jucător de pe piață. City Insurance, una dintre cele mai mari companii de asigurări din România, a fost suspendată temporar în 2021 de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) din cauza unor probleme financiare.

Impactul falimentului Euroins asupra pieței de asigurări auto

Falimentul Euroins va avea un impact semnificativ asupra pieței de asigurări din România. Euroins era una dintre cele mai mari companii de asigurări din țară, ceea ce înseamnă că falimentul ei poate afecta întregul sector de asigurări. Posibile efecte ale acestui faliment pot fi:

  1. Pierderi financiare pentru clienți și acționari – Falimentul Euroins poate duce la pierderi financiare semnificative pentru clienții și acționarii companiei, care ar putea să nu-și recupereze banii sau investițiile.
  2. Scăderea încrederii în piața de asigurări – Falimentul Euroins ar putea să reducă încrederea consumatorilor și a investitorilor în piața de asigurări din România, ceea ce ar putea duce la scăderea cererii de asigurări și a volumului de afaceri pentru alte companii.
  3. Reorganizarea pieței de asigurări – Falimentul Euroins ar putea determina o reorganizare a pieței de asigurări din România, cu preluarea portofoliului de asigurări al companiei de către alte companii sau cu reorganizarea și restructurarea altor companii de asigurări pentru a face față concurenței.
  4. Reglementări mai stricte – Falimentul Euroins ar putea determina autoritățile să introducă reglementări mai stricte în sectorul de asigurări pentru a preveni astfel de evenimente în viitor.

În concluzie, declinul Euroins va avea un impact semnificativ asupra pieței de asigurări din România și va fi interesant de urmărit evoluțiile din acest sector în următoarea perioadă.



Lăsaţi un raspuns

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *