Fraudă de proporții în industria asigurărilor descoperită de inspectorii ASF

06 februarie 2023
Bază de date

Inspectorii ASF au descoperit probleme majore de conformitate la Euroins, liderul actual al pieței de asigurări. Conform datelor oficiale, 31% din cei 7,4 milioane de români care au polițe de asigurare auto sunt asigurați la Euroins, o companie cu sediul în Bulgaria. După Euroins, urmează Groupama cu 21% și Allianz Țiriac cu 19% din piață. Conform Libertatea, există documente oficiale din care rezultă că autoritatea de reglementare financiară (ASF) a descoperit nereguli semnificative în operaţiunile desfășurate de Euroins, aspecte ce au dus la depunerea unei plângeri penale. Unii angajați Euroins au recunoscut în fața inspectorilor ASF că nu au semnat documentele refuzând să plătească mii de cereri de despăgubire și că nu au examinat dosarele.

Scurt istoric al companiei Euroins

Euroins este o companie de asigurări cu sediul în Bulgaria, care oferă o gamă largă de produse de asigurare, inclusiv asigurări RCA (responsabilitate civilă auto) pentru clienții din România. Compania a fost fondată în 1999 și are filiale în mai multe țări din Europa de Est, precum România, Bulgaria, Grecia, Serbia, Ucraina și Moldova. Euroins este unul dintre principalii jucători de pe piața de asigurări din România, cu o cotă de piață semnificativă. În ultimii ani, au existat rapoarte despre nereguli și probleme legate de activitatea companiei, dar Euroins a negat aceste acuzații și a susținut că respectă regulile și reglementările aflate în vigoare.

Nereguli grave descoperite de inspectorii ASF

ASF a ținut ascunsă plângerea penală, de către asigurați și public, formulată către cei de la Euroins de peste un an. După falimentele companiilor Astra din 2015, Carpatica din 2016 și cel mai recent de la City Insurance, din anul anterior, asigurații RCA întâmpină din nou probleme, pentru a patra oară în mai puțin de 8 ani, în fața unei companii care nu respectă normele impuse de ASF. Inspecția celor de la ASF a constatat că în februarie și martie 2021, Euroins a respins peste 5.800 de dosare de daune, inclusiv 5.603 de dosare RCA, fără a furniza un motiv. Documentele arată, după cum relatează jurnaliştii, că mai mulţi angajaţi Euroins au recunoscut în faţa inspectorilor ASF că semnăturile care figurau pe refuzul companiei de a plăti despăgubiri asiguraţilor RCA nu le aparţin. Avertizorii de conformitate din cadrul Euroins au confirmat faptul că majoriatea acestor dosare au fost respinse fără vreun motiv temeinic, multe dintre semnăturile colegilor fiind falsificate. În plus, aceștia au pus la dispoziție documente, atât pentru jurnaliști cât și pentru autorități, care să ateste aceste practici ale companiei.

Un înalt funcționar de la compania Euroins, Gabriela Ionescu, mai exact șefa Serviciului de Daune Externe, a negat inspectorilor ASF că ar fi văzut documentele care poartă semnătura ei. Ea a precizat că cele două declarații nu i-au fost niciodată puse la dispoziție, nu a analizat niciun dosar de daune și nu a semnat niciun astfel de document. Colega ei, Gabriela Nicolescu, inspector la Serviciul Regres, a mai declarat că nu a analizat niciun dosar de daune, iar analiza a fost făcută de director, semnarea acestora fiind formală.

Mii de dosare respinse, în anii anteriori

ASF a analizat și alte perioade și a găsit luni cu respingeri mari de dosare.  De exemplu, au fost respinse 4.481 de dosare în iunie 2019, 6.492 de dosare în decembrie 2020, respectiv 3.871 de dosare în februarie 2021. În total, s-au descoperit zeci de mii de dosare „grupate țintit”. Echipa ASF a constatat că prin respingerea dosarelor se diminuează rezerva de daune. Rezerva de daune este un indicator important când se calculează solvabilitatea unei societăți de asigurări, astfel că mai puține dosare aprobate echivalează cu o rezervă de daune mai mică generând mai puține garanții solvabile, la care este obligată compania.

Dacă o companie de asigurări precum Euroins nu raportează dosarele de daună către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), aceasta poate fi sancționată pentru încălcarea regulilor și procedurilor legale. De asemenea, poate fi acuzată de fraudă și poate fi pusă sub investigație penală. În plus, aceasta poate avea un impact negativ asupra reputației companiei și a încrederii clienților în ea. Acest lucru poate duce la pierderea clienților și la scăderea veniturilor.

Lăsaţi un raspuns

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *