Stilul de conducere duce, dupa 10 ani, la anularea fuziunii dintre Air France si KLM

17 mai 2019
Bază de date

Pentru a crea economii de scară *, companiile aeriene naționale caută parteneri. De preferință din acelasi sector de activitate, dar cu siguranță dintre cele care pot completa serviciile existente ale transportatorului de pavilion. În 2004, operatorul aerian francez Air France a „fuzionat” cu operatorul olandez KLM. De la acea dată au început necazurile. Air France este principalul partener al acestei societati mixte desemnand din prima zi, un reprezentat in conducerea companiei. Cei care sunt familiarizați cu modul de lucru al francezilor, nu au putut spera intr-o asociere  fara probleme,“un meci făra certuri “. Francezii au stilul de conducere autoritar “de patronage”. Aceasta este o relație de inegaliate  între un partener puternic și unul mai puțin puternic. Seful „patronul” face favoruri subordonatului în schimbul serviciilor. Nu-ti trebuie mult, pentru a intelege ca din punct de vedere cultural, o astfel de relație este atât de  ne-olandeză.. Olandezii au o „cultură de egalitate” pentru ei consensul este foarte important.

În ultimii 15 ani, Air France a încercat să mentina această relație autoritara, de sef, cu personalul și manage-mentul companiei KLM. Olandezii sunt oameni pragmatici și se pot adapta unei noi relatii, ușor inegale. Dar totul are o limita. Dupa un timp, iau atitudine si  spun: „Nu”, francezii se comporta ca șefii. Cu toate acestea, dacă nu poti fi mai bun decât partenerul tau subordonat, ar trebui să te întrebi, dacă iti  faci treaba bine. Anul trecut, personalul AF a vrut să-l linseze  pe directorul său. Cămașa lui a fost ruptă și acesta sărind peste un gard, a reusit sa-si  salveze viața. Se pare că atat piloții AF cat si personalul de la sol sunt încă în grevă. Nu e de mirare că rezultatele financiare ale Air France sunt dezastruoase. Astfel, pentru a compensa pierderile, Air France intenționează să fure milioane de euro de la micul sau omologul olandez, KLM.

Câte companii de succes  cu capital mixt olandez –francez, exista ? Sint două societăți mixte : o fostă companie de calculatoare Philips și un mare grup olandez de comunicații. Am vorbit cu managerii ambelor companii și  în unanimitate au afisat o atitudine de dispret față de managementul francez. „Șobolanii și ticăloșii” au fost calificările cele mai decente ale conducerii olandeze despre colegii lor francezi. Inutil să spun că acestea nu sunt companii înfloritoare, de succes. Astfel, în cadrul acestui joint-venture Air France-KLM, olandezii au fost tinuti la distanta în ceea ce privește schimbul de informații. Olandezii au fost foarte surprinși să afle că 10% din acțiunile companiei Air France-KLM au fost oferite și acceptate de Delta și China Eastern Airlines.

Acţiunile Air France-KLM au înregistrat cea mai puternică scădere după ce decizia surpriză a guvernului olandez de a achiziţiona o participaţie în cadrul companiei aeriene. În prezent, guvernul olandez a preluat o participație de 14% la holdingul AF-KLM, care iar permite să-si  exercite puterea de vot in caz ca ar fi fost necesar,  într-un viitor apropiat. Acum, francezii condescendenți sunt furioși, deoarece își gustă propriul medicament. Acţiunile au scăzut cu până la 15% în Paris, cel mai mult din 2012, când compania era doar Air France.

Cele mai importante decizii din viață se bazează pe sentimente instinctive, în timp ce cele mai puțin importante se bazează pe calcule. Intuiția ne spune, că de la inceput, nu a fost o combinație potrivită. Prin urmare, este destul de ușor de înțeles că guvernul olandez, după ce și-a învățat lecția despre ” patronage”, a luat atitudine . Este un simplu avertisment , ca franceziii , ar trebui sa renunte la sistemul de „patronage”, cel puțin, în activitățile lor internaționale de afaceri. Daca acesta atitudine va continua să domine relațiile dintre Air France și KLM, ne face sa credem, fara exagerare, ca mai devreme sau mai tarziu,  această companie va înceta să mai existe .

Adaptat din engleza

1.*O intreprindere realizeaza economii de scara atunci cand isi reduce costurile unitare producand mai multe bunuri sau servicii (adica atunci cand costurile medii scad, pe masura ce creste productia). Acest efect apare atunci cand este posibila repartizarea costurilor fixe asupra unei productii mai mari.

Lăsaţi un raspuns

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *