Acțiunile Tesla, în picaj cu mult sub media pieței

03 ianuarie 2023
Bază de date

Gigantul american Tesla au închis anul trecut cu un record negativ. Prețul acțiunilor companiei deținute de Elon Musk au scăzut cu aproape 70% de la începutul lui 2022. Deși 2022 a fost un an caracterizat de mai multe evenimente sociale, economice și geopolitice ce au cauzat scăderi pe toată piața bursieră, Tesla se află cu mult sub media pieței la acest capitol. Ca termen de comparație, indicele S&P 500 a înregistrat o scădere de 20% în aceiași perioadă, iar alte ETF-uri care indică media pieței în industria automobilelor electrice au înregistrat scăderi între 30% și 50%.

În prezent, acțiunile companiei înregistrează un preț de $119, cu  $288 mai puțin față de maximu istoric, fapt ce a dus la capitalizarea acesteia sub pragul psihologic de $400 de miliarde , mai exact la $392,19. Astfel, compania este plasată sub alte companii importante precum VISA ce are o capitalizare de $429,99 miliarde.

Scurt Istoric

Tesla, Inc. este o companie multinațională americană de automobile și energie verde cu sediul în Austin, Texas. Tesla Motors este denumită după Nikola Tesla, inginerul electrician/mecanic și futurist de origine sârbo-americană, cunoscut pentru contribuțiile sale la proiectarea sistemului modern de alimentare cu curent alternativ. Compania înființată în anul 2003 a produs primul vehicul electric abia după 6 ani, acesta fiind denumit Roadster. Au urmat mai multe modele, printre care Model S în 2012, Model X SUV în 2015, Model 3 în 2017, Model Y crossover în 2020 iar anul acesta un prim model de camion electric, intitulat Tesla Semi.

De departe cel mai bine vândut model din toate timpurile și din întreaga lume este Modelul 3. În iunie 2021, a devenit prima mașină electrică care a vândut 1 milion de unități la nivel global. Vânzările globale ale Tesla au fost de 936.222 de mașini în 2021, cu o creștere de 87% față de anul precedent, iar vânzările cumulate au totalizat 3 milioane de mașini în august 2022. În octombrie 2021, capitalizarea bursieră a Tesla atinsese 1 trilion de dolari, a șasea companie care a făcut acest lucru în istoria SUA.

Ce s-a întâmplat?

Deși compania a mai avut perioade când acțiunile au suferit pierderi, aceasta se redresa mai mereu. Dacă la listarea din 2010 pe bursă, o acțiune se vindea cu puțin peste 1 dolar, apogeul a fost atins la finalul anului 2021 când aceeași acțiune valora 407 dolari. Cu un început de an promițător, previziunile erau unele optimiste, cu toate acestea, lucrurile au luat o întorsătură neașteptată.

În actualul trimestru, acţiunile TSLA au pierdut circa 48%, ceea ce reprezintă cu uşurinţă cel mai notabil declin trimestrial din istoria societăţii fondate de Elon Musk, evoluţia venind după o altă scădere de 37,5% în T3/2022. Dinamica din decembrie (de minus 29%) este cea mai slabă evoluţie lunară înregistrată vreodată de Tesla, întrecând astfel deprecierea de 24,6% din decembrie 2010. De asemenea, acţiunile sunt pe minus cu 68% în 2022, cel mai prost an din istoria de aproape două decenii a grupului.

Elon Musk, CEO-ul Tesla, a vândut acţiuni TSLA în valoare de câteva miliarde de dolari când a cumpărat Twitter pentru 44 de miliarde de dolari în octombrie și nu a indicat până acum că vânzările se vor încheia, ceea ce poate reprezenta un motiv important pentru declinul actual al acțiunilor TSLA, ajunse la un nivel ce reprezintă un test cheie pentru încrederea investitorilor, care continuă să scadă odată cu prețul acțiunilor aflate în cădere liberă.

Planurile de viitor

Între timp, Tesla a început să ofere reduceri de 7.500 de dolari la unele dintre vehiculele sale electrice cu preț ridicat din SUA, dublându-și stimulentele anterioare, într-un efort de a încuraja clienții să primească livrări. De asemenea, oferă credite în Canada și Mexic. O altă măsură realizată de cei de la Tesla este aceea că a redus prețul mașinilor în China în luna octombrie din dorința de a stimula vânzările.

“Decizia lui Elon Musk de a vinde încă mai multe acțiuni Tesla la începutul acestei săptămâni (n.r. jumătatea lunii Decembrie) pentru a ajuta la finanțarea Twitter continuă să creeze frustrarea investitorilor, fără sfârșitul în vedere” a spus analistul de la Wedbush Securities, Dan Ives. Acesta a mai declarat că “Musk trebuie să pună capăt Abordării Twitter asupra poveștii Tesla, concentrându-se înapoi pe copilul de aur Tesla, care are nevoie de timpul său mai mult decât oricând, având în vedere macro-ul slăbit, problemele de producție/livrare din China și concurența EV în creștere din toate colțurile lumii.”

Tesla plănuiește să-și intensifice producția de mașini Model Y de la Fabrica Texas, de anul viitor. Producătorul de vehicule electrice se pregătește în prezent să lanseze 75.000 de vehicule Model Y de la uzina Texas în primul trimestru al anului 2023, potrivit unui raport Electrek. De asemenea, gigantul american și-a propus să înceapă producția în masă pentru modelul Cybertruck, undeva de la finalul anului 2023, la mai bine de 4 ani de la dezvăluirea făcută de însuși Elon Musk în 2019. Se află în plan și producția în masă a camionului electric, undeva de la jumătatea lui 2023, fapt ce va determina o lipsă de profituri pentru cel puțin un sfert din producție, până spre începutul lui 2024.

Lăsaţi un raspuns

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *