Noile standarde Euro 7 pot atrage oprirea temporară a producției uzinelor Dacia din iulie 2025

12 iunie 2023
Bază de date

Conform declarațiilor recente ale lui Mihai Bordeanu, responsabil cu gestionarea mărcii Dacia în România, termenul limită impus producătorilor auto pentru a se conforma standardelor Euro 7, în vara anului 2025, este nerealist și ar putea duce la închiderea temporară a uzinelor de asamblare.

În cadrul unei discuții despre testul internațional al gamei Extreme a mărcii Dacia, Mihai Bordeanu, Directorul General al mărcii Dacia pentru Europa de Sud-Est și Țara Românească, a exprimat preocuparea că implementarea noilor norme de depoluare Euro 7 în vara lui 2025, așa cum sunt ele concepute în prezent de oficialii Comisiei Europene, ar putea conduce la închiderea uzinei de la Mioveni.

Dacia – Simbol al industriei auto românești

Marca Dacia este una dintre cele mai renumite și iubite mărci auto din România. Fondată în anul 1966, Dacia a devenit un simbol al industriei auto românești și a adus contribuții semnificative la dezvoltarea economică a țării. De-a lungul anilor, modelele Dacia au câștigat încrederea și aprecierea clienților prin calitatea solidă, prețurile accesibile și performanțele remarcabile. Produsele Dacia, precum Logan, Sandero și Duster, au devenit populare nu doar în România, ci și pe piețele internaționale, consolidând astfel reputația mărcii. Dacia reprezintă un exemplu de succes în industria auto din România, oferind vehicule moderne, fiabile și convenabile, adaptate nevoilor și preferințelor clienților locali și internaționali.

Viitorul industriei auto, incert

Directorul Dacia a semnalat că în scenariul actual în care Comisia Europeană va introduce standardul Euro 7 obligatoriu din iulie 2025, compania nu va putea ține pasul cu dezvoltarea noilor produse. Acesta critică comisia pentru viziunea lor  «romantică» asupra costurilor, a căror creștere o estimează la doar 200 – 300 de euro în comparație cu mașinile actuale (n.r. – față de normele Euro 6), în timp ce industria auto (reprezentată de ACEA, Dacia, Volkswagen, Ford și alții) estimează o creștere de aproximativ 2.000 de euro pentru această tranziție. Persoanele cu expertiză tehnică și inginerii au avertizat că abordarea Comisiei nu este realistă atunci când se iau în considerare doar 10% din costul estimat. Astfel, acesta subliniază necesitatea unei evaluări mai precise a situației și a unei abordări mai pragmatice.

Mai preocupant decât discrepanța dintre estimările costurilor suplimentare de producție făcute de oficialii Comisiei Europene și de producătorii de automobile, inclusiv de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), este termenul nerealist de implementare a noilor standarde Euro 7. Există riscul ca acest termen să forțeze unii producători să închidă temporar uzinele de asamblare. Mihai Bordeianu a mai declarat că „Planul este născut mort în opinia mea. Și nu doar noi, Dacia, spunem că vom fi nevoiți să închidem temporar uzinele, ci și Skoda și alții. Evident că eu nu-mi doresc să închid uzina de la Mioveni, dar este un mod de a le spune (n.n. – celor de la CE) că trebuie să ne uităm la temă împreună, să discutăm cu specialiștii într-o cameră, și să nu ieșim de acolo până nu înțelegem bine despre ce este vorba. Pentru că lucrurile nu se pot face ca pe hârtie. În viața reală lucrurile stau altfel”

Declarațiile lui Luca de Meo, președintele ACEA și al grupului Renault

În ianuarie 2023, Luca de Meo, președintele ACEA și al grupului Renault, a declarat că „recenta abordare politică europeană, bazată pe reglementare mai degrabă decât pe sprijin, prezintă un risc major de a amplifica dezavantajele industriei auto europene în comparație cu competitorii săi din Asia și America”.

Referindu-se în mod specific la normele Euro 7, oficialul a subliniat că în forma lor actuală, normele Euro 7 vor avea un impact semnificativ asupra afacerilor noastre și asupra angajaților noștri. Termenele sunt prea strânse, iar obiectivele prea ambițioase. Conform estimărilor inginerilor noștri, normele Euro 7 ar putea crește costul mediu al mașinilor cu 1.000 de euro. Aceasta înseamnă o dublare a prețului final (n.r. prețul pe care un cumpărător trebuie să îl plătească) și ar putea duce la o potențială scădere a pieței de mașini noi în mod consecvent.

Astfel, Luca de Meo a sugerat, pe de o parte, că mașinile ar putea suferi o creștere medie a prețului de 2.000 de euro odată cu implementarea normelor Euro 7, ceea ce ar putea descuraja clienții să achiziționeze mașini noi, iar pe de altă parte, că calculele strategilor Comisiei Europene, care prevedeau o creștere a costurilor de producție cu doar 150-300 de euro, sunt departe de realitate.

Declarațiile lui Gilles Le Borgne, vicepreședinte executiv al Renault

La sfârșitul anului trecut, atunci când Comisia Europeană a anunțat, cu o întârziere semnificativă, conținutul propunerii privind normele Euro 7, Gilles Le Borgne, vicepreședinte executiv al Renault responsabil cu întreaga activitate de inginerie a grupului, a declarat că există anumite cerințe specifice în cadrul testului RDE (Real Driving Emissions) menționate în documentul Comisiei Europene, cum ar fi respectarea limitelor „în orice condiții”. Aceasta înseamnă că vehiculele trebuie să îndeplinească aceste praguri chiar și la altitudini de 1.600 de metri, la temperaturi de minus 8 grade Celsius și în cazul în care sunt atașate remorci sau există un portbagaj pe plafon. Astfel, afirmațiile conform cărora producătorii auto au reușit să „controleze” implementarea normelor Euro 7 sunt complet false. Cerințele RDE sunt mult mai stricte decât cele impuse de normele Euro 6, iar în prezent se fac calcule și simulări pentru a găsi soluții adecvate pentru a rezolva această problemă.

În plus, reprezentantul Renault a menționat că oficialii Comisiei Europene doresc ca termenul limită să fie iulie 2025 atât pentru autoturisme, cât și pentru vehiculele comerciale ușoare. Acest lucru este extrem de solicitant. În plus, există o altă problemă. Gilles Le Borgne menționează că cei care au formulat aceste cerințe nu au mai comunicat nimic timp de 11 luni, dar au revenit acum, cu o propunere directă care nu a fost discutată deloc, abordarea nefiind una corectă, potrivit vicepreședintelui.

Concluzionând, Gilles Le Borgne a declarat că oficialii Comisiei Europene vorbesc fără să aibă cunoștință de situație. Nu există o coerență între ceea ce au anunțat în ceea ce privește costurile și noile normel ce se impun. Cu toate acestea, va urma o negociere în Parlamentul European. Aceasta înseamnă că în acest moment nu putem fi siguri că cerințele vor rămâne neschimbate. Avem doar niște reguli generale trasate. “Cu toate acestea, trebuie să dezvoltăm scenarii și să începem să dezvoltăm produsele, deoarece iulie 2025 nu este departe. Lucrez de mult timp în industrie, am început când mașinile erau la standardul Euro 3. Mă așteptăm să aflăm adevăratele reglementări, cele finale, chiar înainte de a intra în vigoare.” a mai declarat Vicepreședintele executiv Renault.

Soluții posibile pentru rezolvarea acestui impas

Pentru a aborda problemele legate de implementarea normelor Euro 7 și pentru a minimiza impactul asupra industriei auto, există câteva soluții posibile. În primul rând, este necesară o mai mare cooperare și comunicare între oficialii Comisiei Europene și producătorii auto, astfel încât să se ajungă la acorduri și reguli mai realiste și fezabile. De asemenea, se poate încuraja dezvoltarea și utilizarea tehnologiilor avansate, cum ar fi vehiculele electrice și hibride, care să îndeplinească cerințele normelor Euro 7. Guvernele și autoritățile pot sprijini producătorii auto prin intermediul stimulentelor fiscale și subvențiilor pentru achiziționarea de mașini mai curate și ecologice. În plus, investițiile în cercetare și dezvoltare pot contribui la dezvoltarea de soluții tehnologice inovatoare și la reducerea costurilor asociate cu implementarea noilor standarde de poluare. În cele din urmă, este important să se țină cont de perspectivele și preocupările consumatorilor, astfel încât să se poată dezvolta și promova produse care să răspundă nevoilor și cerințelor lor, în timp ce respectă standardele de mediu impuse.

Concluzii

În concluzie, discuțiile și preocupările exprimate de oficialii industriei auto, precum Mihai Bordeanu, Gilles Le Borgne și Luca de Meo, reflectă îngrijorările legate de implementarea normelor Euro 7 în forma lor actuală. Aceste norme au fost considerate prea stricte și cu termene prea scurte, iar estimările privind costurile adiționale și impactul asupra prețurilor finale sunt subiecte de dezbatere. Există îngrijorări cu privire la competitivitatea industriei auto europeană în comparație cu concurenții săi internaționali, precum producătorii asiatici și americani. Negocierile în Parlamentul European și ajustările ulterioare ale normelor vor avea un rol crucial în definirea impactului final asupra industriei auto și consumatorilor. Cu toate acestea, este evident că preocupările legate de costuri, termene și efectele asupra pieței trebuie abordate într-un mod echilibrat pentru a asigura o tranziție eficientă către standardele Euro 7.

Lăsaţi un raspuns

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *